شهروندان صربستان از جمله مقامات سیاسی، فرهنگی، دانشگاهی، تجاری و دانشجویان این کشور با امضای دفتر یاد بود شهید سلیمانی همدردی خود را با دولت و ملت ایران ابراز داشتند.

مردم صربستان نیز مانند دیگر کشورها در رابطه با ترور سردار قاسم سلیمانی که به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا انجام گرفت ،تحلیل های متعددی را ارائه دادند.

شهروندان صربستان از جمله مقامات سیاسی، فرهنگی، دانشگاهی، تجاری و دانشجویان این کشور با امضای دفتر یاد بود شهید سلیمانی همدردی خود را با دولت و ملت ایران ابراز داشتند.

زوران میلوشویچ استاد دانشگاه های مختلف در صربستان و جمهوری صربسکا با حضور در برنامه تحلیلی تلویزیون «بالکان اینفو» در باره ترور شهید سلیمانی و عواقب آن با اشاره به اینکه اگر چه این اقدام توسط آمریکا انجام گرفت، تاکید کرد که کاملا پشت این عملکرد تروریستی، اسرائیل ایستاده و رژیم صهیونیستی عامل این ترور است.

میلوشویچ با اشاره به شایعه هایی که در صربستان در مورد اینکه سلیمانی در جنگ بوسنی و هرزگوین حضور داشته، گفت که این شایعات تکذیب شده است.

وی در ادامه، ترور شهید سلیمانی را در جهت منافع آمریکا ندانست و با تاکید مجدد که پشت این حمله رژیم صهیونیستی قرار داشته، در باره عواقب این حادثه گفت که اتحادیه اروپا خود را از این حمله دور کرد و چنین اقدامی برای آمریکا یک شکست بزرگ سیاسی  محسوب می شود.

استاد دانشگاه صربستان و مؤلف چندین کتاب، به امضای توافق نامه بین المللی برجام بین ایران و گروه1+5  اشاره کرد و افزود: پس از امضای این سند بین المللی که به ویژه برای اروپا بسیار مهم بود،  بین بسیاری از شرکت های اروپایی از جمله شرکت های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی توافق نامه های تجاری متعددی با ایران به ارزش چند میلیار یورو به امضا رسید.

نویسنده صرب عنوان کرد: بایستی گفت که ترور سلیمانی ضربه بزرگی برای منافع اروپا محسوب می شود و این اقدام به زیان مناافع آمریکا و اروپا است. ایران بر خلاف اسرائیل و آمریکا بمب هسته ای ندارد و از لحاظ قدرت نظامی کفه ترازو به طرف اسرائیل و آمریکا است.

وی بمباران پایگاه های آمریکا در عراق توسط نیروهای ایران را شجاعت ملت ایران و جمهوری اسلامی دانست و اشاره کرد که پس از جنگ ویتنام، هیچ کشوری شجاعت حمله به پایگاه های آمریکایی را نداشته است.

وی پاسخ نظامی ایران به آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی را حق مسلم جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد و گفت: می بینیم که آمریکا پایگاه های مختلف در اطراف ایران دارد، آیا ایران یک پایگاه در کنار آمریکا دارد؟ پس به لحاظ اخلاقی بایستی گفت که این حق مسلم ایران در پاسخگویی ئظامی به آمریکا است.

ساشا آداموویچ، تاریخدان و تحلیلگر مسائل بین المللی نیز در این برنامه تلویزیونی در رابطه با ترور سردار سلیمانی به دوره تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری دونالد ترامپ اشاره کرد و یکی از تعهدات وی را پس از موفقیتش در انتخابات، مخالفت با توافق نامه برجام ذکر کرد و گفت که تصور ترامپ این بود که توافق نامه برجام، ایران را به سوی کشور هسته ای سوق می دهد.

بنا به اظهارات وی؛ ترامپ پس از نشستن در کاخ سفید واشنگتن فشارهای سیاسی و اقتصادی زیادی را از قبیل تحریم بر ایران وارد کرد تا اینکه این کشور را مجددا به پای مذاکرات بکشاند. از طرف دیگر وی فکر می کرد که با فشارهای اقتصادی و تحریم های مختلف می تواند نظام کنونی ایران را تغییر دهد.

وی به ایران به عنوان قدرت منطقه ای و کشوری با نفوذ در منطقه اشاره کرد که قادر بود توانایی های خود را به ویژه پس از بمباران چاه های نفتی در عربستان سعودی و سقوط هواپیمای بدون سرنشین آمریکا نشان دهد.

آداموویچ، ایران را کشوری بسیار جدی دانست و با اشاره به اینکه بحران بین آمریکا و ایران اکنون فروکش کرده است، گفت که ترامپ که خواهان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است، برای جنگ با ایران آمادگی ندارد و در واقع بایستی تاکید داشت که ترامپ اصلا با ترور سلیمانی خواهان وارد شدن در یک جنگ با ایران نبوده است.

*** همانطور که در ابتدا اشاره شد، نه تنها شهروندان صربستان بلکه دولت صربستان ایران را کشور دوست خود می داند. از آنجایی که صربستان چه به لحاظ جمعیت و وسعت کشوری کوچک است و در زمینه بهبود اقتصادی اکنون گام هایی را با کمک بیشتر کشورها از جمله آمریکا، فدراسیون روسیه و اتحادیه اروپا برداشته است، سیاستی آرام در پیش گرفته و روابط سیاسی و اقتصادی خوبی با تمامی کشورها دارد.

این روابط خوب با تمامی کشورها را می توان در اظهارات اخیر الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان پس از به شهادت رسیدن سردار سلیمانی دید.

ووچیچ در این رابطه در اظهاراتی درباره درگیری اخیر آمریکا و ایران با اشاره به اینکه این دو

کشور برای صربستان قدرت های بزرگ به شمار می روند، گفت: شروع جنگ در جهت منافع ایران و آمریکا نیست.

رئیس جمهور صربستان ضمن اشاره به اینکه صربستان کشوری کوچک است و کشورهای آمریکا و ایران قدرت های بزرگ برای صربستان به شمار می آیند از اظهار نظر در باره اختلافات بین ایالات متحده آمریکا و ایران خود د اری کرد.

وی همچنین اشاره کرد که ایرانی ها با هوش هستند و همیشه رهبری هوشنمدانه ای دارند و آنان پاسخ مناسب خود را دادند و از طرف دیگر دونالد ترامپ در آستانه انتخابات خواستار جنگ با ایران نیست.

کد خبر 798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =